- Mi ez a szolgáltatás?
- Hogyan vehetem igénybe a szolgáltatást?
- Miért fontos az egyetemi e-mail-cím aktiválása?
- Meddig vehetem igénybe a szolgáltatást?
- Ki ad támogatást az Office 365 szolgáltatással kapcsolatban?
- Honnan tudom meg, hogy mi az egyetemi e-mail-címem? Mit csináljak, ha elfelejtettem, hogy mi az e-mail-címem?
- Mit tegyek, ha elfejtettem az Office 365 szolgáltatáshoz érvényes belépési adataimat?
- Ki felelős az Office 365 szolgáltatásban elhelyezett adatok biztonságáért?
- Mi a Neptun azonosító?
- Mi a SeKA-azonosító?
Mi ez a szolgáltatás?
Az egyetem hallgatói számára ingyenesen elérhető a Microsoft Office 365 szolgáltatása. Az egyetemi dolgozók számára előreláthatóan a 2020/21-es tanév tavaszi féléve során lesz elérhető a rendszer.
A szolgáltatás többek között a következőket jelenti:
- Felhőalapú e-mail és naptárszolgáltatás a Microsoft Exchange Online segítségével, egyetemi domainnévvel. Graduális hallgatók esetében ez a @stud.semmelweis.hu, PhD hallgatók esetében pedig a @phd.semmelweis.hu domain. 50 GB-os tárterület felhasználónként
- Online office dokumentumok: Word-, Excel-, PowerPoint- és OneNote-dokumentumok létrehozása és szerkesztése webes felületen
- OneDrive tárhely: a OneDrive minden felhasználónak 1 TB személyes, felhőalapú tárhelyet nyújt, amely bárhonnan elérhető
- Megosztott dokumentumok: a felhőben tárolt dokumentumaidat megoszthatod a társaiddal
További információ az o365.eduid.hu oldalon olvasható.
Hogyan vehetem igénybe a szolgáltatást?
- Először jelentkezz be az o365.eduid.hu oldalra a SeKA-azonosítóddal és jelszavaddal! Az oldal jobb felső sarkában van egy Login gomb, arra kattints rá! Ezután kezdd el gépelni a "Semmelweis" szót, majd kattints rá a megjelenő "Semmelweis University Central Authentication" gombra. Erre a rendszer átirányít az egyetemi SeKA-bejelentkezéshez. Itt a megszokott módon jelentkezz be:
- ha most először kerültél be az egyetemre (és még nem változtattad meg az induló jelszavad): login névként a Neptun-azonosítódat használd (mi a Neptun-azonosító?), a jelszavad pedig a születésnapod a következő formában: ha pl. 1998. augusztus 12-én születtél, akkor a jelszavad: 1998.08.12. ha pl. 2000. március 15-én születtél, akkor a jelszavad: 2000.03.15. (Tehát a napokat jelző szám után is pontot kell tenni.)
- ha felsőéves vagy (vagy elsős, de korábban már jártál az egyetemre): login névként a Neptun-azonosítódat használod, jelszóként pedig azt, ami a SeKA-rendszerben érvényes. Ha ezt esetleg nem tudod, akkor először próbálkozz a jelszókarbantartó felületen, az „Elfelejtettem a jelszavam” szolgáltatással. Ha tudsz válaszolni a SeKA-azonosítónk aktiválásakor választott személyazonosító kérdésekre, akkor új jelszót állíthatsz be magadnak. Ha nem emlékszel a kérdésekre adandó válaszokra, fordulj az Ügyfélszolgálathoz. Ha a bejelentkezés sikeres volt, akkor visszakerülsz az o365.eduid.hu oldalra, ahol a gép kiírja, hogy elkészíti számodra a Microsoft felhasználóazonosítási rendszerében a bejelentkezésedet. Ez kb. 1 perc. A képernyő jobb oldalán a "User info/Felhasználói információ" alatt megnézheted, hogy mi lesz az egyetemi e-mail címed. Ezt kell majd használnod a következő lépésben. Ha itt a szokásos (nem az új, semmelweis.hu-ra végződő) e-mail címedet látod, akkor még nem készült el számodra az Office 365 használatának lehetősége. Ha napokon keresztül ezt tapasztalod, akkor fordulj az Ügyfélszolgálathoz!
- Bejelentkezel az office.com oldalra. Itt login névként azt az e-mail címet kell beírnod, amit az előző lépésben leolvastál a "Felhasználói információ" alatt. A tényleges bejelentkezéshez megint az egyetemi SeKA-bejelentkezési oldalra irányít át a rendszer, ahol megint a megszokott módon jelentkezel be, ugyanúgy, ahogy az előző pontban ismertettük. Ha a bejelentkezésed sikeres volt, akkor megint visszakerülsz a Microsoft oldalára, ahol már használhatod az ott elérhető összes szolgáltatást, így a levelezést is (utóbbit az Outlook program keretében).
Az itt leírtakat csak legelőször, ill minden tanév elején, szeptemberben kell így végigcsinálnod (hogy megújítsd a Microsoft felhőjében a jogosultságodat). Egyébként úgy kell bejelentkezned, ahogy a 2. pontban leírtuk.
Miért fontos az egyetemi e-mail-cím aktiválása?
Az elsőéves hallgatók egyetemi e-mail-címe az egyetemmel való kommunikációs hivatalos csatornája, az egyetem erre a címre küldi az értesítéseit. Emiatt a Neptunban, illetve a SeKÁ-ban ezt kell beállítani elsődleges e-mail-címnek.
A felsőéves hallgatók számára az egyetemi e-mail-cím egyelőre nem tekinthető hivatalos e-mail-címnek, emiatt nem kötelező elsődleges e-mail-címként használni a Neptunban, illetve a SeKÁ-ban.
Meddig vehetem igénybe a szolgáltatást?
Addig, amíg folytatod az egyetemen a tanulmányaidat. Minden tanév elején elején (szeptemberben) be kell jelentkezned az o365.eduid.hu oldalra (leírás itt), ezzel tudod bizonyítani, hogy az új tanévben is még fennáll a hallgatói jogviszonyod. Ha ezt elmulasztod, legkésőbb október végén a Microsoft törli a felhőben levő összes adatod. Ezért célszerű az utolsó egyetemi éved végén lementened a felhőben levő adataidat, amit meg szeretnél tartani.
Ki ad támogatást az Office 365 szolgáltatással kapcsolatban?
A szolgáltatás elérésével, tehát a bejelentkezéssel kapcsolatban fordulj az Ügyfélszolgálathoz! Minden további kérdésben az Office 365 szolgáltatás üzemeltetőjéhez, tehát a Microsoft ügyfélszolgálatához lehet fordulni.
Honnan tudom meg, hogy mi az egyetemi e-mail-címem? Mit csináljak, ha elfejtettem, hogy mi az e-mail-címem?
A "Hogyan vegyem igénybe a szolgáltatás?" pontban leírtak szerint jelentkezz be az o365.eduid.hu oldalra és a képernyő jobb oldalán alul a "Felhasználói információ" alatt találod meg az egyetemi e-mail-címed.
Mit tegyek, ha elfejtettem az Office 365 szolgáltatáshoz érvényes belépési adataimat?
Az O365 rendszerbe az office.com oldalon tudsz belépni. Itt a login neved azonos az egyetemi, "@stud.semmelweis.hu"-ra ill. "@phd.semmelweis.hu"-ra végződő e-mail címeddel. Ezt megtudhatod, ha a "Hogyan vehetem igénybe a szolgáltatást?" rész 1. pontja szerint belépsz az o365.eduid.hu oldalra.
Magához az Office 365 szolgáltatáshoz külön jelszó nincsen, belépéskor a rendszer átirányít a SeKA-bejelentkezéshez, tehát a SeKA-belépési adataidra van szükség. Ha nem emlékszel a jelszóra, akkor először próbálkozz a jelszókarbantartó felületen seka.semmelweis.hu/pwm/), az „Elfelejtettem a jelszavam” szolgáltatással. Ha tudsz válaszolni a SeKA-azonosítók aktiválásakor választott személyazonosító kérdésekre, akkor új jelszót állíthatsz be magadnak. Ha nem emlékszel a kérdésekre adandó válaszokra, fordulj az Ügyfélszolgálathoz.
Ki felelős az Office 365 szolgáltatásban elhelyezett adatok biztonságáért?
A szolgáltatást a Microsoft üzemelteti, egyetemünk csak az elérést biztosítja. Ezért a felhőszolgáltatásban elhelyezett adatokért, azok biztonságáért, az adatok, levelek esetleges elvesztéséből eredő kárért a Semmelweis Egyetem ill. annak munkatársai semmilyen formában nem tehetők felelőssé.
Mi a Neptun azonosító?
A Neptun azonosító a hivatalos hallgatói információkat tartalmazó Neptun-rendszerben azonosítja a hallgatókat. Ez mindig 6 betűből ill. számjegyből álló karaktersor, ami egyedileg azonosítja az embert. Bármilyen ügyintézés, kérés esetén célszerű megadnod a Neptun azonosítódat, mert az egyetemen több, mint 10 ezer hallgató van, és gyakori a névazonosság. A Neptun rendszerbe történő belépéshez használt jelszót abban a levélben találod meg, amiben értesítettek az egyetemre történő felvételedről. Ha nem sikerül belépned a Neptun rendszerbe, akkor a tanulmányi ügyintézők ill. a Neptun csoport dolgozói tudnak segíteni.
Mi a SeKA-azonosító?
A SeKA a Semmelweis Központi Azonosítás rövidítése. Számos számítógépes szolgáltatás a SeKA-azonosítóval érhető el (pl. e-learning, zoom, eduroam, Kaltura, levelezőlista). A SeKA-azonosító hallgatók esetén azonos a Neptun azonosítóval.
A jelszó azonban nem feltétlenül azonos a SeKA és a Neptun rendszerben. A 2020-ban felvett hallgatók esetén az induló jelszó az illető felhasználó születési dátuma az itt leírtak szerint. Ha felsőéves hallgatóként nem emlékszel a jelszóra, akkor először próbálkozz a jelszókarbantartó felületen (seka.semmelweis.hu/pwm/), az „Elfelejtettem a jelszavam” szolgáltatással. Ha tudsz válaszolni a SeKA-azonosítók aktiválásakor választott személyazonosító kérdésekre, akkor új jelszót állíthatsz be magadnak. Ha nem emlékszel a kérdésekre adandó válaszokra, fordulj az Ügyfélszolgálathoz.